Kokeilu sai kiinnostumaan sähköpyörästä vaihtoehtona perinteiselle pyörälle

Pelkkiä yövuoroja tekevä Esa Ylä-Korpi ei työaikojensa vuoksi pysty juuri joukkoliikennettä hyödyntämään. Kauniilla kesäkelillä matkat sujuvat tavallisella polkpyörällä, mutta muuten autolla. Sähköpyörä voisi mahdollistaa pyöräilykauden pidentämisen.

Olen nyt kiltisti ja tunnollisesti käyttänyt sähköpyörää reilun viikon yövuorojani tehdessäni. Teen pelkkää yötyötä, joten hyvistä valoista oli iso apu varsinkin iltaisin töihin mennessä.  Olen pitänyt siitä, että ylämäkiajossa moottori keventää mukavasti polkemisen rasitusta, mutta samalla kroppa saa liikuntaa ilman että perille päästyä paita on hiestä märkä.

Monta tehoaluetta lisää valinnanmahdollisuuksia erilaisella alustalla ja myös siinä kuinka paljon haluat tehdä töitä lihasvoimin ja kuinka paljon haet avustusta polkemisen rasitukseen. Nastarenkaat tekivät talvisemmasta kokeilusta turvallisen, koska paikoitellen oli vielä tiet jäässä.  Kyllä kokeilu sai minut kiinnostumaan sähköpyörästä vaihtoehtona perinteiselle pyörälle.

Omassa kokeilupyörässäni oli valitettavasti useita huollon puutteesta johtuvia vikoja, jotka hieman söivät sähköpyöräilyn nautintoa. Moottorin tehoa olisin kaivannut lisää, jotta pyöräilylenkillä olisi voinut päästellä menemään tukka putkella; no kaljulle se on hieman haastavampaa. Moottoriavustus loppui jossain 25km/t vauhdissa ja olisin kaivannut sen jatkuvan suuremmissakin nopeuksissa.*

Akun kesto oli aika vaatimatonta luokkaa. Seitsemän yövuoron ajot yhteensä 50 km ja yksi pidempi 30 km lenkki reilun viikon aikana ja ja latasin akun kolme kertaa. Akun varaus laski siinä määrin silmissä että pidempää lenkkiä ei vajaalla akulla halunnut yrittää. Akun latauksen nopeahko lasku vaati myös sitä että matkaa oli syytä tehdä pienemmällä tehoalueella. Lyhyehköön työmatkapyöräilyyn sähköpyörä toimii mainiosti.

Nähtäväksi jää kuinka suuret on vieroitusoireet, kun palaan takajalkavetoiseen pyöräilyyn.

 

*Kokeilussa käytettävät pyörät ovat niin sanottuja sähköavusteisia pyöriä, joiden maksimiteho on 250 W ja avustusta saa vain polkiessa. Sähköavustus lakkaa, kun nopeutta on yli 25 km/h.  Suomen lainsäädännössä kaikki sähköpyörät, joiden nopeus avustettuna tai moottorikäyttöisenä ylittää 25 km/h, luokitellaan mopoiksi.

 

Kanta-Hämeen sairaanhoitopiirin sähköpyöräkokeilut toteuttaa Valpastin Oy. Seuraa somessa tunnisteella #uusityömatka!