Lyhyisiin siirtymiin työpäivän aikana sähköpyörä olisi oivallinen

HelsinkiKYMP:in Ville Reihe kokeili sähköpyörää kahden viikon ajan. Enimmäkseen Ville käytti pyörää 17 km työmatkallaan. 

Ville Reihe valmiina matkaan. Kuva: Valpastin Oy.

ti 30.10

Elimäentie– Pitäjänmäki 7 km

Hieman eksyntää Keskuspuistossa joten ei ihan suorinta reittiä löytynyt. Kostea ilma ja hieman lunta maassa siellä täällä puistossa mutta helppoa menoa. Vaikka pukeutui sään mukaan, tuli pieni hiki. Aikasäästö ei ollut huomattava ja pukeutumisruljanssissa meni aikaa.

Pitäjänmäki – Mankkaa 9 km

Taas muistin miksen pyöräile syksyllä ja talvella. Pimeä ja märkä keli ei ole pyöräilyn kannalta mukava ja vaatteiden edestakaisin vaihtaminen vie aikaa. Ja vaikka oli valot päällä, meinasi kiertoliittymässä autoilija ajaa päälle. Ei meinannut huomata yksinäistä polkijaa, vaikka oli autossa, kadulla ja vielä pyörässä valot päällä. Mukavan kevyttä polkemista oli varsinkin ylämäissä.

ke 31.10

Mankkaa – Kansakoulukatu 17 km

Testattiin, kumpi oli nopeammin Keilaniemessä klo 8 aamuruuhkan aikaan. Autoilija Kehä I pitkin vai sähköpyörällä suorinta reittiä. Yllätykseksi pyörällä oli perillä vain 2 minuuttia aikaisemmin kuin autolla vaikka oli normaali aamuruuhka. Helppoa polkemista ja ylämäet pelkkää iloa, jäi muutama käyräsarvi selän taakse. Mutta silti pieni hiki tuli, vaikka pukeutuminen oli kelin mukainen. 25 km/h on kyllä nopeus katto ja muutamilla pitkillä suorilla olisi halunnut päästä kovempaa. 45 min meni matkaan aikaa ja sama menee suurin piirtein auton ja metron yhdistelmällä.

Kansakoulukatu – Mankkaa 17 km

Mukavaa kiireetöntä kruisailua kotiin päin. Välillä tosin olisi halunnut enemmänkin vauhtia. Keskustassa pyöräily oli suhteellisen hidasta ja epämukavaa liikennevalojen ja autojen seassa polkemisen takia. Sähköavustus tosin helpotti.

Ma 5.11

Mankkaa – Kansakoulukatu 17 km

Akun lataaminen oli unohtunut viikonloppuna, joten piti säästellä akkuja EKO-moodilla. Eli lisää hikoilua.

Kansakoulukatu – Mankkaa 17 km

Akku loppui muutama kilometri ennen maalia ja pyörä muuttui todella raskaaksi. Siihen asti oli mukavaa poljeskella, kun oli suhteellisen kuiva keli.

ti 6.11

Mankkaa – Pitäjänmäki 9 km

Kevyttä sadetta ja vaatteidenvaihtoruljanssia lukuun ottamatta mukava matka.

Pitäjänmäki – Mankkaa 9 km

Oli runsaammin sadetta ja vaikka oli sadevaatteet, toivoi kattoa pään päälle.

ke 7.11 ja to 8.11

Ikävä kyllä joutui autoilemaan yleisötilaisuuden takia molempina päivinä. Kenelläkään muulla osallistujalla ei ollut autoa käytössä ja tavaraa täytyi kuskailla edestakaisin. Pyörällä tämä ei olisi onnistunut. Oli sen verran paljon esitteitä ja julisteita.

pe 9.11

Mankkaa – Kansakoulukatu 17 km

Matkalla pohdin, josko olisi pitänyt pysähtyä Koivusaaren metropysäkille ja jatkaa matkaa metrolla. Olisi säästänyt hermoja keskustassa mutta poljin perille saakka, kun matkanteko tuntui niin kevyeltä. Hieman silti tosin hikoilutti maalissa.

Kansakoulukatu – Mankkaa 17 km

Jos sää olisi ollut aurinkoinen olisi ollut täydellistä matkan tekoa.

ma 12.11

Mankkaa – Elimäenkatu 15 km

Taas eksyin keskuspuistossa ja muutama kilometri ylimääräistä matkaa mutta eipä haitannut. Käytin korkeinta tehostusta koko matkan ja tällä kertaa oli selkä kuivana maalissa. Olisi pitänyt käyttää enemmän tehostusta koko testin ajan, niin hikoilu olisi pysynyt kurissa.

Yhteenveto

Sähköpyöräily on kevyttä ja lyhyisiin siirtymiin erinomainen varsinkin, kun keli on kuiva. Ikävä kyllä testin aikana ei tullut liikaa lyhyitä siirtymiä. Yhteensä 10 työmatkaa ja yksi työasiamatka tuli testin aikana poljettua. 17 km työmatka menee mukavasti, vaikka välillä lisää vauhtia toivoisi. Kylmänä ja märkänä aikana ei ylipäätänsä pyöräily kuitenkaan ole kovin innostavaa ja tulee turvauduttua kyllä muihin kulkuneuvoihin. Eli talvipyöräily jää edelleen muiden harvojen iloksi. Mutta toivottavasti ensi kesä on pitkä, aurinkoinen ja lämmin.

Vaikka sähköpyörien hinnat ovat tulleet alaspäin, ei sellaista vielä kannata työmatka-ajoa varten hankkia, varsinkin kun löytyy auto pihasta sekä normaali hyväkuntoinen fillari tallista. Ja kunto on sen verran hyvä, että jaksaa ylämäkeenkin polkea. Lisäksi normaalin fillarin uskaltaa jättää helpommin eri paikkoihin.

Suhteellisen lyhyisiin siirtymiin esim. työpäivän aikana sähköpyörä olisi oivallinen ja toivoisi että työnantajat hankkisivat tai liisaisivat muutamia työntekijöiden käyttöön nykyisten ajoneuvojen lisäksi tai tilalle.

HelsinkiKYMP:in sähköpyöräkokeilut toteuttaa Valpastin Oy. Seuraa somessa tunnisteella #uusityömatka!