Parasta ovat vapaus ja vaihtuvat maisemat

Harald Arlander Espoon kaupungilta kulkee vastentahtoisesti työmatkoja autolla. Perhe haluaisi luopua toisesta autosta, mutta lasten kuljetusten ja terveyshaasteiden vuoksi on ollut vaikea löytää toimivaa yhtälöä. Sähköpyörä voisi olla yksi ratkaisu.

Itselläni ei kokeilu alkanut niin kuin suunnittelin. Päivittäistä edes-takas -ajoa varten oli tarkoitus kiinnittää pyörävaunu lapsille Tunturin Zonariin, mutta pikakiinnitys olikin väärällä puolella (vasemmalla, kun vaunujen kiinnitystä varten tulisi olla oikealla). Siispä en ole päässyt hyödyntämään pyörää vielä työmatkoilla mikä oli pettymys, kun en tajunnut tarkistaa kiinnityspuolta ajoissa. 

Kuva: Harald Arlander

Olen kuitenkin pari kertaa ajanut muuten vain, toisen kerran pimeällä illan pakastuessa, ja toisen kerran tänään käydessäni Viherlaaksossa Mankkaalta käsin etätyöpäivän kesken. 

Pimeällä oli aluksi epävarmuutta kun pakasti samalla, mutta huomasin valojen olevan todella hyvät ja pitkälle näkyvät. Muut ulkoilijat huomasivat saapumisen kaukaa. Yllättävän moni kulkee pimeässä ilman heijastinta (myös koirat), joten pari yllätystäkin tuli matkalla vastaan. Hihnoja saa varoa kun koira / ulkoiluttaja ei näy kaukaa. Nastapyörästä on ollut hyötyä jäisiä lätäköitä ylittäessä. 

Kotipihalla. Kuva: Harald Arlander

Pyörän sähköavusteet (4 tasoa) vaihteiden kanssa ovat todella laajat ja riittävät. Enimmäkseen olen ajanut toiseksi alimmalla eco-tasolla ja ylämäissä vaihtanut toiseksi ylimpään standard -tasoon mikä tuntuu riittävän siihen. 

Aion käyttää pyörää huomisen ajan työkohteilla maastokäynneillä. Luvattu aurinkoista ja plussaa, nautinnollisia hetkiä tiedossa siis. Pitää laittaa kuvia Facebookiin silloin. 🙂 Viikonloppuna on myös tarkoitus hyödyntää lastenistuinta lapsen viemisessä isovanhemmalle pari kertaa, jotta tulee käyttökokemusta.

Sähköpyörän kanssa ajo on ollut nautintoa myös ylämäissä. Parasta sähköpyöräilyssä(kin) on vapaus, vaihtuvat maisemat ja mahdollisuus vaikuttaa itse kulkemisen aikatauluihin. Puhumattakaan ruuhkan ohittamisesta. Matkan jälkeen on hyvä ja sopivan energinen olo.

Sähköpyöräkokeilut ovat osa Dumppaa diabetes! -kokeiluja, jotka tähtäävät tyypin 2 diabetekseen ehkäisyyn pysyvien elintapamuutosten kautta. Valpastin Oy:n järjestämät sähköpyöräkokeilut rahoittaa valtioneuvoston kanslian Kokeileva Suomi -hanke ja hankkeen tilaajana on Motiva Oy.  Seuraa kokeiluja somessa tunnisteella #uusityömatka.