Pyöräily tuntui autoilua vaivattomammalta

Kanta-Hämeen keskussairaalan Sari Ruoranen kulkee yleensä 3,5 km työmatkansa autolla. Pyöräilyintoa on syönyt muun muassa se, että oma pyörä ei ole toimintakunnossa.

Ajatus sähköpyörästä on muhinut mielessäni jonkin aikaan ja mahdollisuus kokeilla sellaista kaksi viikkoa kuulosti hyvältä. Kun kuulin päässeeni mukaan, ensimmäinen ajatus oli, että mihin tuli lupauduttua.

Sari sai käyttöönsä Tunturin E300 -pyörän eli ns. mummopyörän. Kuva: Valpastin Oy.

Pyörän luovutushetkellä olo oli epäuskoinen, sain käyttööni mummomallisen citypyörän. Alkuun ajo tuntui kankealta, koska olen tottunut ajamaan aina maastopyörällä. Alkuun mietitytti myös uskallanko päästellä täydellä teholla, koska asun vanhalla asuinalueella missä pyörätiellä on kolmen metrin välein paikkauksia, joten ajo on todella töyssyistä. Ensimmäisenä päivänä kun mukauduin uuteen ajoasentoon ja akun tehon säätämiseen ajon aikana, huomasin kohta jo painelevani täyttä vauhtia suorilla pätkillä.

Kuva: Sari Ruoranen.

Kokeilun aikana tuli helposti valittua pyörä kulkupeliksi muillekin kuin työmatkoille, koska pyöräily tuntui vaivattomammalta kuin autoilu. Ei parkkipaikan etsintää ja pyörällä pääsee kulkemaan suorempia reittejä kuin autolla. Sateessa pyöräilykään ei haitannut, koska omistan hyvän sadetakin. Kovassa sateessa tosin yllätyin kuinka akun varaus laski nopeasti ja pohdin jo kuinka akun varaus kestäisi talvella?

Kuva: Sari Ruoranen.

Kaiken kaikkiaan olen iloinen että pääsin mukaan kokeilemaan sähköpyörää ja haikein mielin luovutan sen seuraavalle. 

Sähköpyöräkokeilut ovat osa Dumppaa diabetes! -kokeiluja, jotka tähtäävät tyypin 2 diabetekseen ehkäisyyn pysyvien elintapamuutosten kautta. Valpastin Oy:n järjestämät sähköpyöräkokeilut rahoittaa valtioneuvoston kanslian Kokeileva Suomi -hanke ja hankkeen tilaajana on Motiva Oy. 

Seuraa kokeiluja somessa tunnisteella #uusityömatka.