Pyöräilyä mahtavissa maisemissa

Kanta-Hämeen keskussairaalan Päivi Hyvärinen on harkinnut oman sähköpyörän ostamista, mutta kallis hankinta mietityttää. Nyt Päivi pääsi testaamaan sähköpyörää 7 kilometrin työmatkallansa kahden viikon ajan.

Kuva: Päivi Hyvärinen

Pyöräily  sähköpyörällä lähti hyvin käyntiin tiistaina kun saimme pyörät ja ajelin töistä kotiin. Otin kuvia työmatkani varrelta ja huomasin kuinka mahtavissa maisemissa saan matkaani tehdä. Haastavimmat osuudet olivat Hämeen Linnan ympäristössä olevat nupukiviosuudet, rautaitiesillan ylittäminen pyöräilemällä ja kaksi lyhyttä mutta todella jyrkkää nousua juuri ennen kotiin pääsyä.

Kuva: Päivi Hyvärinen

Ensimmäisinä päivinä päädyin taluttamaan pyörää nupukiviosuuksilla ja talutin pyörän rautatiesillan yli enkä päässyt kahta pientä mäkeä polkemalla ylös. Jo seuraavana päivänä kun olin jo hieman tutustunut pyörän ominaisuuksiin selvitin kaikki nämä ”haasteellisetkin osuudet” polkemalla eikä satulasta tarvinnut nousta koko matkan aikana kertaakaan.

Olen ajellut työmatkat vaihtelevasti kahta reittiä: aamulla käytän lyhyempää reittiä, koska silloin ei ole aikaa maisemien ihasteluun ja  kotiinpalatessa, jolloin aikaa on enemmän, olen ajellut rauhallisemmin ja nauttinut ympäristöstä.

Kuva: Päivi Hyvärinen

Ensimmäisenä viikonloppuna pyöräilin sekä lauantaina että sunnuntaina noin 20 km lenkit. Pidempäänkin olisin voinut mennä mutta oli muutakin tekemistä niin ei voinut tähän käyttää enempää aikaa. Näillä pidemmillä matkoilla  tuntui että olisi voinut mennä vielä vauhdikkaammin ja mietin että onko tämä ”mummomallinen” pyörä sittenkään paras vaihtoehto minulle. Toisaalta maastopyörän ajoasento on viimeaikoina aiheuttanut niskakipua ja päänsärkyä joten ehkä tämä malli jossa polkiessa voi istua pystyasennossa on kuitenkin paras. Tai jos olisi tarjolla jotain näitten kahden välimaastosta. Näitä ajatuksia kävin läpi kun mietin olisiko mahdollista hankkia oma sähköpyörä.

Ensimmäisellä viikolla kelit olivat mitä parhaimmat pyöräilyn kannalta. Kuitenkin yhtenä päivänä en voinut käyttää pyörää työmatkailuun koska töitten jälkeen oli hoidettava asioita joihin tarvitisn autoa. Mietin että näitä päiviä on joka viikko joten työmatkojen kulkeminen ainoastaan pyörällä ei varmasti tule onnistumaan. Samoin päivinä  jolloin vettä tulee taivaan täydeltä pyörä jää kyllä kotiin.

Kuva: Päivi Hyvärinen

Sähköpyöräkokeilut ovat osa Dumppaa diabetes! -kokeiluja, jotka tähtäävät tyypin 2 diabetekseen ehkäisyyn pysyvien elintapamuutosten kautta. Valpastin Oy:n järjestämät sähköpyöräkokeilut rahoittaa valtioneuvoston kanslian Kokeileva Suomi -hanke ja hankkeen tilaajana on Motiva Oy. 

Seuraa kokeiluja somessa tunnisteella #uusityömatka.