Pyörän ottaminen työajoon auton sijaan vaatii asennetta

Espoon Asunnot Oy:n Päivi Pajukoski halusi testata sähköpyörää erityisesti työpäivän aikaisilla työasiamatkoilla auton sijaan. Myös työmatkapyöräily kiinnostaa sekä liikunnan vuoksi että ympäristösyistä.

Osallistuin sähköpyöräkokeiluun ajatuksella, että sillä voisi korvata osan lyhyemmistä työpäivän aikaisista työajoista auton sijaan. Ensimmäinen huoleni oli pyörä säilyttäminen vuokratalojen pihalla – entäs jos se varastetaan. Tavallisen lukon lisäksi pitää pyörä kiinnittää rungosta ketjulla johonkin kiinteään telineeseen. Laitoin vielä kolmannella lukolla kypärän kiinni koriin. Lukitsemista siis oli.

Päivillä oli käytössä Tunturin E200-malli. Kuva: Päivi Pajukoski

Toinen huoleni oli kylmä ja kostea lokakuu, olen tottunut pyöräilemään vain kesäkausina maisemista ja säästä nauttien – entä jos saan heti flunssan. Sään takia on ollut pakko pukeutua lämpimästi. Sitten kun pääsi perille kiinteistölle ja kierteli sisällä tekemässä laadunarviota, tuli kuuma ja takit ja reput piti ottaa kainaloon. Totesin heti alkuun, että tähän vuodenaikaan ei pyöräily sovellu tähän tarkoitukseen, jossa pitää useasti käydä sisällä ja ulkona, pitää olla lämmin vuodenaika, jolloin vaatetus on kevyempää. Pelkkä ulkona liikkuminen olisi eri asia.

Itse sähköavusteinen pyörä osoittautui heti oivaksi menopeliksi, ajaminen oli kevyempää kuin odotin, eikä sillä tule samalla tavalla hiki kuin tavallisella pyörällä. Ylämäetkin menivät varsin kevyesti vauhdilla ylös, matkanteko on joutuisaa. Sähköavustuksen voi ottaa myös kokonaan pois, jos haluaa kuntoilla. Naisten pyörän vaihteisto on 7-napainen, minulle se on tuttu ja pyörässä on sekä käsijarru että jalkajarru, joista tykkään. Pyörässä on iso kiinteä kori edessä, mikä on työrepulle tarpeen. Korissa voisi olla vielä jonkinlainen verkko päällä.


”Sähköavusteinen pyörä on ollut positiivinen kokemus, vielä muutaman päivän ehdin sitä käyttää syksyn väriloisteessa.”

Pyörän ottaminen työajoon auton sijaan vaatii asennetta, mutta on ehdottomasti hyvä vaihtoehto lyhyemmille työmatkoille tilanteen mukaan lämpimämpänä vuoden aikana. Ison Omenan toimipisteestä voisi hyvin pyöräillä Matinkylän kiinteistöjen lisäksi lähellä oleviin lähiöihin. Olisi hienoa, jos työnantaja voisi hankkia esimerkiksi 2 sähköavusteista ja 2 tavallista polkupyörää, miesten ja naisten mallit. Niitä voisi varata kuten työautoja kaikki halukkaat, silloin kun se omaan työtehtävään ja aikatauluun sopii.

Sähköpyöräkokeilut ovat osa Dumppaa diabetes! -kokeiluja, jotka tähtäävät tyypin 2 diabetekseen ehkäisyyn pysyvien elintapamuutosten kautta. Valpastin Oy:n järjestämät sähköpyöräkokeilut rahoittaa valtioneuvoston kanslian Kokeileva Suomi -hanke ja hankkeen tilaajana on Motiva Oy. 

Seuraa kokeiluja somessa tunnisteella #uusityömatka.