Sähköavustus on työmatkapyöräilyn ”ilokaasu”

Elisa Jalonen Espoon Asunnot Oy:stä testasi sähköpyörää vajaan 10 kilometrin työmatkoillaan ja ihastui.

Työpaikallani tarjoutui tilaisuus koittaa sähköpyöräilyä ja lähdin innoissani kokeiluun mukaan, koska olin kuullut tuttavien sähköpyöräseikkailuista ja pohtinut, sopisiko pyörä minunkin 8 km työmatkapyöräilyyn. Kotimatkani alkoi pitkällä ylämäellä ja heti yllätyin kevyestä polkemisesta. Hymy nousi naamalle ensimmäisissä korkeissa nousuissa, koska pyörä selätti pitkä mäet kuin unelma. Myöskään pitkät suorat vastatuulessa eivät haitanneet, sillä tasaisella polkemisella sain lisätukea koko matkan ajan. Kotiin saavuin reilut 10 minuuttia nopeammin kuin olin normipyörällä tottunut joskus kesällä kulkemaan. ”Tulkaa kattomaan!”, huusin perheelleni saavuttuani kotipihaan. Olin löytänyt pyöräilyn ilon uudelleen.

Elisa Jalonen koeajamassa pyöräänsä. Kuva: Valpastin Oy

Aamut ovat parhaimpia. Pyöräilen aluksi pyöräteillä sumuisten ruohokenttien vierestä autojonojen viereen. Espoossa autoilijat ovat tottuneet pyöräilijöihin, joten matka sujuu todella sulavasti ja saan suojatien ylityksillä aina etusijan. Matkan varrella kurkistelen omakotitalojen pihoihin ja tuoksuttelen syksyn kosteutta. Viimeinen kilometri on liukua työpaikan oviportille asti. Viimeistään suihkussa herään ja olen valmis päivän koitoksiin reippaana ja hyväntuulisena.

Lapsiperheen arki on välillä kellopeliä ja omalle liikuntatuokiolle on vaikea löytää hetkeä. Jos oma liikkuminen venyy iltauutisten aikaan, voi heittää hyvästit nukahtamiselle vielä puoleen yöhön mennessä. Työmatkat pyöräillen on varsin oiva hetki löytää omalle liikuntatuokiolleen sopivan loven. Kesällä jaksoin muutaman kerran reippailla tavallisella pyörällä töihin, mutta pyöräily vastatuulessa pitkine nousuineen ei ole sen koommin houkuttanut liikkumaan. Sähköpyöräily olisi ihan eri asia. Pyörän moottori antaa voimaa silloin, kun itse ei jaksa tai huvita. Se on kuin synnytyksessä annettava ilokaasu; sähköpyörä avittaa mukavasti pahimmat mäet ylös ja liika annostus saa vain naurattamaan!

Fillarisumu. Kuva: Elisa Jalonen

Sähköpyörällä alkaa heti suunnittelemaan pidempiä ja haastavampia reittejä. Pyörän kokeiluviikolla minua ei edes huvittanut mennä muun perheen kanssa autolla, vaan valitsin mieluummin fillarin. Piipahdin myös kaverin luokse iltakahville, vaikka siitä tulee 20 km ylimääräinen lenkki. Osa pohtii, onko liikkuminen sähköllä edes liikuntaa. Luin muutamasta tutkimuksesta, jonka mukaan itse asiassa sähköpyörällä polkeminen on kuntoilua siinä kuin muukin pyöräily, sillä isot lihasryhmät tekevät joka tapauksessa suurimman osan työstä, joten kalorinkulutus on taattua.

Pukeutuminen ei myöskään ollut minulle ongelma, sillä olen tottunut ulkoilemaan kolmen kohdan säännöllä. Alimmaksi kerrokseksi puetaan tekninen tai muu alusasu, päälle lämmin fleece tai huppari ja päällimmäiseksi sadetta kestävä kuorikerros. Kypärän alle työnsin tuubihuivin ja ehkä myöhemmin talvella tarvitsisi alle kunnon pipon. Käsineiksi kannattaa valita sateenkestävää ja jalkineiksi goretexia.

Viimein koitti pyörän palauttamispäivä ja oloni on mahtava. En olisi uskonut, että pyöräilen melkein 140 kilometriä muutaman päivän aikana. Pyöräily syysruskaisessa sadesäässä antoi uudenlaista voimaa nauttia työmatkapyöräilystä. Ja mikä onkaan parempi hetki käydä tutustumassa uusiin pyöriin kaupassa kuin syksy; keväällä on taas uudet hinnat sähköpyöräkaupassa. Pohdin samalla, että muutamalla työpaikan yhteiskäyttöisellä sähköpyörällä voisi monet muutkin saada päivittäisiä liikuntapyrähdyksiä ja riittävästi ulkoilmaa toimistotöiden välissä. Osalle riittäisi lyhyisiin matkoihin myös tavallinen pyörä, joten pyöräilyn aloittamiseen tarvittaisiin pientä tukea. Mitä jos pyöräkorjaaja tulisi joskus vaikka työpaikalle tekemään pieniä huoltotoimenpiteitä pyörään? Miten päin vain, kunhan moni muukin löytäisi pyöräilyn ilon jälleen, vaikka sitten sähköpyöräilystä.

Sähköpyöräkokeilut ovat osa Dumppaa diabetes! -kokeiluja, jotka tähtäävät tyypin 2 diabetekseen ehkäisyyn pysyvien elintapamuutosten kautta. Valpastin Oy:n järjestämät sähköpyöräkokeilut rahoittaa valtioneuvoston kanslian Kokeileva Suomi -hanke ja hankkeen tilaajana on Motiva Oy. 

Seuraa kokeiluja somessa tunnisteella #uusityömatka.