Sähköpyörä ”kakkosautoksi”

Espoon Asunnot Oy:n Outi Auvinen kulkee 5 km työmatkat välillä autolla ja välillä pyörällä. Sähköpyörän kokeileminen kiinnostaa erityisesti lasten kuljetuksen vuoksi, koska sillä olisi kevyempi vetää peräkärryä. Päiväkodilla käyminen myös lisää työmatkaa noin 3 km.

Kuva: Outi Auvinen.

Työmatkoilla sähköpyörä toimii mielestäni todella hyvin. Paria poikkeusta lukuun ottamatta olen kulkenut kokeiluajan työmatkat sähköpyörällä. Ja itse asiassa niinä poikkeusaamuinakin päädyin harmittelemaan valintaani istuessani autossa ruuhkan keskellä tai odottaessani myöhässä olevaa bussia.

Kuva: Outi Auvinen

Työmatkojen lisäksi halusin kokeilla, miten sähköpyörä toimii ruuhkavuosiarjessa. Perheeseen kuuluu vanhempien lisäksi kaksi päiväkoti-ikäistä lasta. Päiväkotimatkat sujuivat näppärästi – ja ilman suurempia hikoiluja – kun pyöräkärryn sai kiinni sähköpyörään. Todellinen testi oli iltapäivän kauppareissu, jolloin pyöräkärryssä olivat mukana molemmat lapset sekä kotimatkalla vielä pari kassillista ostoksia. Pyöräily oli kuormasta huolimatta kevyttä sähköavustuksen ansiosta ja olen alkanut ainakin puolivakavasti harkita sähköpyörän hankintaa perheen ”kakkosautoksi”.

Sähköpyörällä lasten kuljettaminenkin käy kevyemmin. Kuva: Outi Auvinen

Sähköpyöräkokeilut ovat osa Dumppaa diabetes! -kokeiluja, jotka tähtäävät tyypin 2 diabetekseen ehkäisyyn pysyvien elintapamuutosten kautta. Valpastin Oy:n järjestämät sähköpyöräkokeilut rahoittaa valtioneuvoston kanslian Kokeileva Suomi -hanke ja hankkeen tilaajana on Motiva Oy. 

Seuraa kokeiluja somessa tunnisteella #uusityömatka.