Sähköpyörä on kätevä kulkupeli työasiamatkoilla

HelsinkiKYMP:in Raimo K. Saarinen kokeili sähköpyörää työ- ja työasiamatkoilla kahden viikon ajan.

Sähköpyörän kokeilujakso päättyi osaltani eilen. Kilometrejä pyörän mittariin kertyi kaikkiaan 335 km. Pääosin työmatkapyöräilyä, mutta työpäivien mittaan ajelin myös Kansakoulukadun, Sörnäistenkadun ja Elimäenkadun toimipisteiden välillä. Pitäjänmäelläkin kävin kokouksessa pariin kertaan.

Kauniilla ilmalla, kesäaikaan sähköpyörän käyttö työasiamatkoihin on helppoa ja mukavaa. Pyörä on nopea, helppokäyttöinen ja mukava ajaa. Sadekelillä tarvitaan mahdollisuus vaatteiden vaihtoon ja sadevarusteiden kuivattamiseen. Kokeilujakson loppuun sattui pakkaspäiväkin. Liukkaalla kelillä sähköpyörällä ajo ei juuri eroa normaalista pyörästä. Varovaisuus on valttia; varsinkin ilman nastoja.

Pidemmillä matkoilla, työmatkoilla, sähköpyörän edut eivät niin selvästi erotu ’normaalista’ pyörästä. Avustuksen loppuminen 25 kilometrin tuntinopeudessa tekee ajamisesta hitaampaa ja matka keskustasta Tikkurilaan kestää sähköpyörällä pidempään. Rauhallisesti ajamalla ja aikaa käyttämällä ajelin kyllä useampana aamuna kotoa suoran kokoukseen. Hyvällä kelillä sähköpyörällä pystyy ajamaan pidemmänkin matkan ilman, että vaatteet pitäisi vaihtaa.

Raimo K. Saarinen ajeli kokeilussa Tunturin Zonar-sähköpyörällä. Kuva: Valpastin Oy.

Pyörä oli lähes uusi, ja hyvässä kunnossa. Toimi ilman minkäänlaista huollon tarvetta. Kumeihin pumppasin lisää ilmaa pariin kertaan. Akun kertalataus päivässä riitti hyvin minun käyttötarpeisiini. Muutaman kerran mietin, mitä tekisin pyörän taikka renkaan rikkoontuessa. No, saman kai kuin tavallisellakin pyörällä: korjaisin. Taikka jättäisin pyörän lukittuna ja jatkaisin julkisilla. Pyörän korjaus pitäisi siirtää paremmalle ajalle tai hakea myöhemmin autolla kotiin korjattavaksi. Akun loppuminen ei minua huolestuttanut. Ajoreittini kulkee lähellä juna-asemia, ja muutaman kilometrin asemalle taikka kotiin pystyy pyörällä ajamaan ilman sähköavustustakin.

Kaikenkaikkiaan, sähköpyörän käytöstä jäi pääasiassa myönteisiä kokemuksia. Jos sellainen olisi käytettävissäni työpaikalla, käyttäisin sitä työasiamatkoihin julkisen liikenteen käytön sijasta. Varmaan jossakin vaiheessa hankin käyttööni omankin sähköavusteisen pyörän.  Sitten kun ikää tulee lisää, eikä kunto enää riitä lihasvoimalla liikkuvalla pyörällä ajamiseen.

Sähköpyörän kokeilujakso päättyi maanantaina, ja nyt olen liikkeellä taas omalla pyörällä. Tuulesta, sateesta ja liukkaudesta huolimatta.

HelsinkiKYMP:in sähköpyöräkokeilut toteuttaa Valpastin Oy. Seuraa somessa tunnisteella #uusityömatka!