Sähköpyörä teki vaikutuksen. Jokaisella matkalla.

HelsinkiKYMP:in Päivi Kulotie kokeili sähköpyörää arjessaan parin viikon ajan. Päivin työmatka on noin 15 km ja lisäksi hän polki työasiamatkoja päivän mittaan.

Sähköpyöräkokeilun toinen viikko vierähti nopeasti ja pyörä on palautettu. Kahden viikon aikana sai rutiinin siihen, miten pukeutuu ajomatkalle, kuinka virittää laukut matkaan ja koska akku kaipaa lisää sähköä. Sähköpyörä teki vaikutuksen. Se teki vaikutuksen jokaisella matkalla. Lyhyellä ja vähän pidemmälläkin.

Lyhyen kokeilun aikana ehti mukaan tulla erilaisia arkisia tilanteita. Kolmen lapsen huolehtiminen kouluun ja päiväkotiin, kylmä sää ja pimeä vettä tihuttava lokakuun aamu teki autosta houkuttelevan vaihtoehdon, mutta sähköpyörä vei sillä kertaa voiton. Seuraavana päivänä arjen mutkat kävivät liian vauhdikkaiksi ja piti turvautua autoon.

Päivi Kulotie (vas.) tutustumassa sähköpyörään kokeilujen starttitilaisuudessa. Kuva: Maiju Lehikoinen, Helsingin kaupunki.

Sähköpyörä sopii oivallisesti lyhyille ja vähän pidemmille mäkisille matkoille. Keskusta-ajossa matka katkeaa jatkuvasti, mutta sähköpyörällä vauhtiin pääsee sujuvasti uudelleen.  Isompikaan taakka ei tee liikkeelle lähdöstä epävakaata.  Ruuhkaisessa liikenteessä sähköpyörällä pysyy tasapainossa hitaasta vauhdista huolimatta. Pyörällä voi huoletta myös hiipiä.

Sähköpyörässä tavarankuljetusmahdollisuudet pitää olla hyvä ja helpot ettei mene aikaa kuminauhojen kanssa säätämiseen. Yhteiskäyttöpyörien pitää sijaita mahdollisimman helpossa paikassa, jotta niillä pääsee nopeasti liikkeelle. Lainapyörässäni oli pikakiinnityksellä oleva kori, joten se oli helppo ottaa matkaan lyhyen pysähdyksen aikana. Kori olisi voinut olla isompi ja sellainen, että tavaran voi laittaa koriin ja sulkea korin esim. joustavalla verkolla. Itse kuljetan tietokonetta repussa, mutta ainakaan tällä hetkellä Kympin työntekijöille ei toimistokaupassa ole tarjolla kuin olkalaukkumallinen laukku. Jatkossa yhä enemmän toimiston pitäisi kulkea työntekijän mukana, joten jokaiselle halukkaalle pitäisi olla tarjolla hyvä laukku tai reppu kannettavan kuljettamiseen.

Sähköpyöräilijä voi ja ehkä kannattaakin pukeutua tavallista pyöräilyä lämpimämmin. Pyöräilyn mukavuus ja helppous voi yllättää!

Auton käyttö työmatkoilla on herättänyt kahvipöydässä keskustelua. Kalasataman alueella parkkipaikkojen löytäminen on haasteellista. Ymmärrettävästi tarkoitus onkin, että työmatkalaiset käyttäisivät muita keinoja työpaikan ja kodin väliseen liikkumiseen. Yksi asia keskusteluille on ollut yhteistä. Vaikka kuinka suosisi joukkoliikennettä työmatkoilla, arjessa tulee päiviä, jolloin olisi hyvä, jos auton saisi työpaikan kupeeseen parkkiin. Töiden jälkeen voi olla kiire ehtiä lapsen ensimmäiseen koripallo-otteluun, omien vanhempien luo auttamaan arjessa,  ystävän luo sairaalaan tai hoitolaitokseen tervehtimään yksinäistä vanhusta. Mökkimatka lyhenisi huomattavasti, jos matkaan pääsisi heti työpäivän päätyttyä vielä valoisaan aikaan. Siksi ajatus satunnaisesta, mutta varmasta pysäköintipaikasta olisi toivottava asia. Jos voisi olla varma, että autolle löytyisi parkkipaikka seuraavan viikon tiistaina. Kympillä voisi olla autopaikkavarausjärjestelmä, jonka kautta saisi varattua itselleen maksullisen autopaikan tietylle päivällä.

HelsinkiKYMP:in sähköpyöräkokeilut toteuttaa Valpastin Oy. Seuraa somessa tunnisteella #uusityömatka!