Sähköpyöräilyn haasteet ovat samanlaisia kuin millä tahansa pyörällä

HelsinkiKYMP:in Hanna Lehtiniemi testaa sähköpyörää työ- ja työasiamatkoilla kahden viikon ajana. Hanna pyöräilee pääsääntöisesti 3 km työmatkansa, mutta halusi nyt testata sähköpyörää myös työasiointi- ja harrastusmatkoilla.

Sähköpyörän kokeilujakson puoliväli on osaltani ohitettu. Sää on ollut marraskuuksi leuto, mutta märkä. Työmatkani on lyhyt, joten kilometrejä ei ole kertynyt huimasti. Työpäivien aikana olen ajellut toimipisteiden välillä sekä kokouksiin fillarilla. Kauppa-asiat olen nyt kokeilujaksolla hoidellut autolla, sillä lainapyörän kuljetuskapasiteetti on heikko arkipyörääni verrattuna.

Hanna Lehtiniemi Sörnäistenkadun toimipisteen edustalla.

Omaksi koeajokikseni osui Tunturi e200 etuvetoisella sähkömoottorilla. 25 kg painavassa pyörässä on 7-portainen napavaihde ja jalkajarru. Kyseessä on sähköavusteinen polkupyörä eli se avustaa vain poljettaessa ja avustus lakkaa kun nopeus ylittää 25 km/h.

Sähköpyörä säästää voimia ja suihkuvettä, mutta sadekelillä tarvitaan silti mahdollisuus vaatteiden vaihtoon ja varusteiden kuivattamiseen. Voin jo kuvitella kuinka tulevaan Kymppitaloon levitellään märkiä goretexeja työpisteiden välisten sermien päälle kuivumaan. Näppäimistön ja hiiren säilyttämiseen tarkoitetut lokerikot täyttyvät kuivista vaihtovaatteista ja Hai-saappaat seilaavat muovikassissa mukana.

Sähköpyöräilyn haasteet ovat samanlaisia kuin millä tahansa pyörällä liikuttaessa. Tarvitaan hyvät varusteet ja paljon kuljetuskapasiteettia, jotta valittu liikkumismuoto ei rajoita.

Sähkömoottori kohtaa kauramoottorin. Kuva: Hanna Lehtiniemi

HelsinkiKYMP:in sähköpyöräkokeilut toteuttaa Valpastin Oy. Seuraa somessa tunnisteella #uusityömatka!