Taittopyörän ja joukkoliikenteen yhdistelmässä on potentiaalia

LähiTapiolan Tomi Kaivola kulkee yleensä autolla työmatkat, mutta päätti testata olisiko taittopyörän ja joukkoliikenteen yhdistäminen toimiva ratkaisu.

Kolmas kerta taittopyörällä töihin sujuikin jo ilman sen kummempia haittavaikutuksia. Bussilla menin Ison Omenan metroon ja Tapiolassa en sitten enää ensimmäisestä kerrasta oppineena käyttänyt liukuportaita (niitä kuusia), vaan hissiä. Nyt ei ollut sitten hiki selässä työpaikalle saapuessa, kun maltoin ajella ”pintakaasulla”, eikä kantamista ollut niin paljoa.


Metrossa oli ihan pakko pyytää lupa ottaa kuva tavallisen pyörän rinnalla tästä taittopyörästä, jotta kontrasti olisi mahdollisimman suuri. Kuva: Toimi Kaivola.

Pääasiassa taittopyörä aiheuttaa kanssamatkustajissa hämmästystä ja kuten ensimmiäisessä blogissa jo kirjoitin, eivät kaikki edes huomaa liukuportaissa minulla olevan pyörää mukana ja sitten kun eivät mahdukaan normaalisti ohitseni, saan kuulla huokailua. Toisaalta sitten taas, kukaan ei ole ääneen kironnut tai manannut minua pyöräni kanssa. Ehkä kyseessä on sen verran uusi tuttavuus, ettei näitä vielä paljoa ole liikenteessä, eikä näitä oikein vielä osata kohdata.

Loppujen lopuksi mielenkiintoinen tuttavuus ja kokeilu, jota lämpimästi kaikille suosittelen. En kyllä itse päivittäin tällä töihin kulkisi, mutta pari – kolme kertaa voisin hyvinkin kulkea. Jos tällainen olisi itselläni, niin kyllä sen auton takakonttiin laittaisin jemmaan siltä varalta, jos pitäisi esim. töistä muualla julkisilla käydä. Tai jos tällainen olisi tiimillä käytössä, niin olisi helppo aulasta napata pyörä mukaan.

Taittopyöräkokeilut ovat osa Espoon kaupungin hanketta, jonka tavoitteena on edistää kestäviä kulkutapoja espoolaisilla työpaikoilla. Hanke saa liikkumisen ohjauksen rahoitusta Liikenne- ja viestintävirasto Traficomilta.