Tämähän menee kepeästi

Espoon Asunnot Oy:n Juha Velanto kulkee yleensä alle 4 km työmatkansa autolla. Autolle on usein tarvetta työpäivän aikana, mutta muina päivinä työmatkan pyöräily voisi tulla kysymykseen. Sähköpyörän kokeilu kiinnosti etenkin siksi, että työpaikka muuttaa ensi vuonna kauemmas kotoa – ja liikunnalle olisi tarvetta.

Tuossahan sitä ihmetellään mihin sitä taas tuli itsensä tungettua. Useana päivinä tuppaa olemaan auton tarvetta ja lopuille päiville luvassa räntää. Ja tuli vielä lupauduttua näitä tuntemuksiakin raportoimaan. Luvattu mikä luvattu ja pitää yrittää mahdollisimman monena päivänä kokeilla fillaria. Siispä illalla 3 km kävellen hakemaan se toimistolta.

Juha Velanto sai käyttöönsä Tunturin Zonar-sähköpyörän. Kuva: Valpastin Oy.

Rennon letkeästi junttasin ahterini valittavan fillarin satulalle ja polkaisin. Tämähän menee kepeästi, lamppukin tuntuu ihan tehokkaalta ja testasin kotimatkan kiertäen Puustellinmäen, Vallikallion, Lintuvaaran ja vielä Leppävaaran urheilupuiston mäkienkin kautta ajaen 7 km. Nuo on ne pahimmat ylämäet mitä lähiseudulta keksin. Ensi kokeilu positiivinen.

Jos tuolla kuntoilla haluaa, pitää jopa vähentää sitä sähköavustusta kotimatkalla (säädettävissä muutamalla pykälällä), mutta sillä voi myös ajaa aamulla töihin hikoilematta itseään Qatarin maratoonarien näköiseksi.

Sähköpyöräkokeilut ovat osa Dumppaa diabetes! -kokeiluja, jotka tähtäävät tyypin 2 diabetekseen ehkäisyyn pysyvien elintapamuutosten kautta. Valpastin Oy:n järjestämät sähköpyöräkokeilut rahoittaa valtioneuvoston kanslian Kokeileva Suomi -hanke ja hankkeen tilaajana on Motiva Oy. 

Seuraa kokeiluja somessa tunnisteella #uusityömatka.