Tosi mainio kokemus

Espoon Asunnot Oy:n Petri Nurmi halusi kokeilla sähköpyörää auton tilalla sekä 15 km työmatkoilla että kiinteistökierroksilla työssään.

Olen käyttänyt pyörää työtarkoituksiin ja työmatkoihin, kokemukset ovat olleet tosi positiivisia. Avustin toimii todella hyvin ja nekin pitkät mäkiset tiet jotka ennen poljin normipyörällä eivät tuntuneet yhtään raskailta, oikeastaan mielyttäviltä😊 Sivulaukku on tosi tarpeellinen ja suosittelen sitä käyttämään, varsinkin tilavuuden vuoksi kauppareissuilla.

Petri Nurmi ihastui pyörän tehoihin heti testiajossa parkkihallissa. Kuva: Valpastin Oy

Tehtiin lapsien kanssa pari retkeä pyörillä kun oli hyvät ilmat ja hyvin toimi, joskin lapset olivat pikkasen kateellisia, kun iskällä on sähköpyörä.  Eli lyhyesti tosi mainio kokemus ja harkitsen vakavasti vastaavanlaisen hommaamista, joskin joku taittopyörä mallinen, tms.

Plussat:

  • Voi kulkea pitkiä matkoja väsymättä, jopa kuorman kanssa
  • Tosi näppärä kiinteistökierroksilla, kun tarkistetaan ulkoalueita lähitienoolla(eli pysytään pyörän selässä)
  • Välttää helposti autoilun turhauttavat aamu- ja iltaruuhkat
  • Ja tietenkin raitis ulkoilma tekee hyvää kaikille

Miinukset:

  • Irroitettava näyttö vie turhaa aikaa ja jos sitä irroitellaan usein toistuvasti, niin voi olla että näytön kelkka menee pitkässä juoksussa rikki.
  • Laturin pistoke akkuun voisi olla järkevämpi, koska heikkosilmäiset joutuvat taskulampun kanssa tiirailemaan jotta saa laitettua akun lataukseen.
  • Sään mukainen varustus hankaloittaa kiinteistökierroksia/työtehtäviä kun joutuu riisumaan vaatteita kun menee sisätiloihin. Se taasen vie turhaa aikaa itse työn tekemisestä.
  • Pelko siitä että pyörä varastetaan. Oli pari kohdetta jossa kävin tekemässä teknisen tarkistuksen joissa mennään kiinteistöjen sisätiloihin jolloin ei ole näköyhteyttä pyörälle, niin oli suuri huoli että pyörälle käy jotain vaikka olikin runkolukossa ja ketjulla kiinni telineeseen. Se sinänsä vei turhaa aikaa kun pyörälle piti katsoa turvallinen paikka jonne sen saa turvallisesti kiinni. Ja sitten se kolmen kohdan lukitus/varkauden esto…

Uskoisin, että meillä voisi olla tarvetta moisille pyörille tietyissä tapauksissa, kuten kiinteistöjen ulkokierroksia tehtäessä.

Erityisesti vanhanmalliset eturengastelineet aiheuttavat haasteita pyörän turvalliselle lukitukselle. Kuva: Petri Nurmi.

Sähköpyöräkokeilut ovat osa Dumppaa diabetes! -kokeiluja, jotka tähtäävät tyypin 2 diabetekseen ehkäisyyn pysyvien elintapamuutosten kautta. Valpastin Oy:n järjestämät sähköpyöräkokeilut rahoittaa valtioneuvoston kanslian Kokeileva Suomi -hanke ja hankkeen tilaajana on Motiva Oy. 

Seuraa kokeiluja somessa tunnisteella #uusityömatka.